Halifenin Meşruiyeti.
Halifenin Meşruiyeti.
Halife /yönetici/İktidar; halkın beyatı/Onayı/Seçimi ile iş başına gelir, Halkın azletmesi,seçmemesi ile de gider. Beni Saide Sakifesindeki Ensarın ileri gelenleri ile Ömer ve Ebu Bekr arasındaki Hilafet tartışmaları; 'Danışma Şurasındaki' tartışmaları çağrıştırmaktadır ki ne Kur'an hükümlerine nede nebevi Sünnete istinat eder.Bu işler kavimlerin ileri gelenleri tarafından spontane olarak böyle yürürdü. Yani Sosyal bireylerin kendileri ile ilgili olarak yaptıkları sosyal ve siyasal bir etkinliktir. Sakifede Ebu Bekr'e Ömer 'in beyatı oldu bittisi nihai bir karar değil siyasi bir sürecin ilk basamağı hükmündedir. Nitekim Bu olaydan sonra birkaç gün Eba Bekr Halkın beyatını beklemiş çoğunluğun beyatını aldıktan sonra Halife olarak tasarruflarda bulunmuştur. Bu siyasal olarak şu anlama gelir; Halkın ekserisinin Beyatı/Reyi, halifenin meşruiyetinin olmazsa olmazıdır. Zaten ekseriyetin reyini alamayan Halife olamaz. Bu bir dini gereklilikmidir. Yani Kuranda bunu hüküm altına alan bir ayet varmıdır? Yada Rasulullahın sünnetinde bununla ilgili bir uyarı varmıdır? Yoktur. Bu beşeri hayatın,tecrübelerin ortaya koyduğu uyulması gereken bir zorunluluktur. Aksi durumda kaos sebebi olan vasatı İslam Darusselam olarak değil harp diyarı olarak görmektedir. Yönetici Halkın Hizmetkarı ise; halkın onayı ile gelecek ve onun müsaadesi ile o görevde kalacaktır. Halk Halifeyi azledebilirmi? Azleder!Bu hakkı doğal olarak vardır. Halkın beyatı/reyi ve Onayı ile gelen Halife Halkın desteğini yitirmesi ile azlolmuş olur. meşruiyetini kaybetmiş, o makamda gasıp durumuna düşmüş demektir. Bu nedenle Bea bekr; Ridde olaylarından sonra yapılan tartışmalar sonucu üç gün mimbere çıkarark halktan kendisi azletmesini istemiştir. Ali;'Hayır seni azletmiyoruz ' diyerek Halkında buna sukut etmesiyle azl gerçekleşmemiştir. Ömer Sakifedeki beyatın Halkın desteğini yansıtmaması nedeniyle bir daha tekrarlanmamasını eğer böyle bir durum olursa beyat alanın öldürülmesini salık vermiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder